Presentations Given in 2024

Rome (IT), June 2024, approved: Symposium: Teachers’ and parents’ perspectives on character education in Europe. A symposium within the TEPACE project. Symposium organized with Veronica Fernandez at the conference of the European Character Virtues Association. 23 contributors from eight countries.

Rome (IT), June 2024, approved: Austrian secondary school teachers' views on character education and life skills: quantitative insights from a mixed methods study. Presentation with Evelyn Kropfreiter and Tiarnach McDermott at the conference of the European Character Virtues Association.

Rome (IT), June 2024, approved: Creating Teaching Materials with the help of artificial intelligence: An opportunity for character education and experiences from an Austrian Project. Presentation with Johannes Gasser at the conference of the European Character Virtues Association.

Vienna (AUT), 06.06.2024: „Austria Challenge“: Soziale Benachteiligung von Kindern in Österreich durch Schulentwicklung angelehnt an die London Challenge ausgleichen. Presentation before the Scientific Advisory Board of the Innovation Foundation for Education Austria.

Vienna (AUT), 28.05.2024: Langfristige Bildungsstrategien am Beispiel London. Presentation at the ZUKUNFTSDIALOG BILDUNG of the Wirtschaftsbildung Foundation with a subsequent panel discussion with education spokespersons from the Austrian Parliament.

Vienna (AUT), 07.05.2024: Techniktraining: Wie Londoner Schulleitungen Qualität entwickeln. Einblicke in das SQTE-Projekt. Presentation to Vienna school leaders as part of a Teach For Austria leadership program.

Graz (AUT), 4.4.2024: Leadership in hochgradig effektiven Londoner Schulen. Praxisrelevante Einsichten aus der Forschung. Presentation to school leaders at the Leadership Days 2024.

Baden (AUT), 29.02.2024: Neo-aristotelische Tugendethik als Grundlage von Charakterbildung in Schulen. Theoretische und empirische Einblicke in ein international boomendes und transformatives Phänomen. Presentation at the research day of the Pädagogische Hochschulen Verbund Nord-Ost.

Melk (AUT), 12.02.2024: Unterrichte wie ein Champion. Presentation at the Tag der Katholischen Privatschulen 2024.

Vienna (AUT), 24.01.2024: Es geht um Unterricht: Erfahrungen aus London und aus Wien – Teach like a Champion. Presentation with Cecilia Cadman and Aron Marton before school leaders and SQMs at the Bildungsdirektion Wien.

 

Presentations Given in 2023

Vienna (AUT), 21.12.2023: Vienna Challenge – erste Überlegungen. Soziale Benachteiligung von Kindern in Österreich durch wirksame Schulen nach dem Vorbild der London Challenge ausgleichen. Presentation before foundation boards organized by the Innovation Foundation for Education Austria.

Vienna (AUT), 23.11.2023: Es geht um Unterricht – Erfahrungen aus London (Tower Hamlet) und aus Wien. Presentation at the 16th International Dialogue for Inclusion and Special Education in the German-speaking world, Bildungsdirektion Wien.

Lerche Lesekongress online (AUT), 17.11.2023: Teilnahme am Podium im Rahmen der Podiumsdiskussion „Leseförderung als gesamtschulische Aufgabe“ im Rahmen des Kongresses.

Ybbs an der Donau (AUT), 7.11.2023: Chancenfairness in London: Qualitative Einsichten aus hocheffektiven Schulen in schwierigen Lagen. Presentation before 60 decision-makers of the Austrian education system from politics, science, administration, business, foundations, and journalism at the 1st Austrian Education Forum organized by the Mega Educational Foundation on the topic of "Chancen-Fairness."

Vienna (AUT), 6.10.2023: Teilnahme am Podium im Rahmen der Podiumsdiskussion beim Wiener Bildungsfestival zum Thema: Erfolgreich gegen den Pädagog/innen-Mangel. Organisationskultur am Bildungsstandort als Gamechanger begreifen.

Vienna (AUT), 18.09.2023: Drastische Verbesserungen von Schulen in schwierigen Lagen. Das Beispiel London. Presentation at the Innovationsdialog 2023 as part of the award ceremony for the State Prize for Innovative Schools.

Aston (UK), 13.9.2023: Pupil progress: Teaching quality matters. Presentation with Tiarnach McDermott, Christina Hasenhüttl, Pierre Lucien, Katharine Burn, and Pam Sammons at the British Education Research Association Conference (BERA).

Schlaining (AUT), 5.7.2023: International cooperation to develop a life skill pedagogy for Austria and Hungary. Presentation with Lena Cataldo-Schwarzl at the 1st Austrian Forum for Peace, Schlaining.

Schlaining (AUT), 4.7.2023: Flourishing individuals for a flourishing society: Developing a life skills pedagogy for Austrian and Hungarian schools. Presentation at the 1st Austrian Forum for Peace, Schlaining.

Schladming (AUT), 16.5.2023: Schulleadership & Schulqualität. Internationale Leuchtturmprojekte und was wir für Österreich lernen können. Presentation before SQMs at the annual meeting of the Austrian School Inspectorate VÖSA.

Madrid (ESP), 29.06.2023: Challenges and opportunities for character education in Austria and Germany. Presentation with Torsten Hitz at the conference of the European Character Virtues Association.

Clain (AUT), 14.6.2023: Geschichtsmythen über das Christentum und deren Einfluss in Schulbüchern... und warum wir mehr Wissenschaft benötigen. Presentation at a scientific conference at Burg Clain, Upper Austria.

Vienna (AUT), 26.5.2023: Unterrichtstechniken und wirksames Classroom Management. Wie es in London gelang, Lernergebnisse drastisch zu verbessern. Presentation as part of a teacher training session at KPH/Wien Krems.

Vienna (AUT), 26.5.2023: Londoner Schulen und Unterrichtsentwicklung mit „Teach like a Champion“. Einige Studienergebnisse des SQTE Projektes. Presentation at a networking meeting on the topic "Mit Fokus auf Unterrichtsentwicklung zu mehr Bildungsgerechtigkeit. Wie holen wir den berühmten London Effect nach Österreich?" with representatives from politics, school administration, and business at the Teach For Austria Office, Vienna.

Vienna (AUT), 25.5.2023: Der Fokus auf Unterrichtsentwicklung als Charakteristikum wirksamer Schulen. Forschungsergebnisse aus London. Presentation at the conference for school leaders and educational administration "Lernen von den besten Schulen der Welt. Wie Sie mit Fokus auf Unterrichtsentwicklung die Lernerfolge in Ihrer Schule verbessern können" at KPH Wien/Krems.

Vienna (AUT), 25.5.2023: Wie ist es in London gelungen, Schulen in schwierigen Lagen so drastisch zu verbessern? Das FWF-Projekt School Quality and Teacher Education (P31965G). Presentation at a press conference at Presseclub Concordia. Online

Vienna (AUT), 20.04.2023: Schulentwicklungsberatung und Schulentwicklungsberater/innen in diversen Settings in Österreich. Empirische Einsichten und warum wir mehr Unterrichtsentwicklung benötigen. Presentation with Eva Hofbauer at the 6th annual research day of the PH-Verbund Nord-Ost.

Vienna (AUT), 20.4.2023: Scientific Writing in Progress. Mit der wissenschaftlichen Arbeit vorankommen. Presentation as part of the Emerging Researcher program at the 6th annual research day of the PH-Verbund Nord-Ost.

Vienna (AUT), 27.3.2023: School Turn-Around in London und die Bedeutung der Begleitung von Junglehrpersonen. Presentation at the network meeting "Durchstarten und Dranbleiben – Wie gelingt der Berufseinstieg von Lehrkräften?" organized by Teach For Austria.

Krems (AUT), 21.3.2023: „Teach like a Champion“. Wirksame Methoden für das Classroom Management. Teacher training as part of the induction phase.

Krems (AUT), 7.3.2023: Charakter- und Persönlichkeitsbildung in der Schule. Persönlichkeitsbildung zur optimalen Entfaltung von Begabungen. Presentation for teachers as part of the modular series for the GRIPS Gütesiegel für Begabung Niederösterreich.

Vienna (AUT), 17.04. – 18.4.2023: „Wertorientierte Persönlichkeitsbildung“. Seminar for leaders of Catholic private schools of the Archdiocese of Vienna.

Oxford (UK), 5.1.2023: Austrian secondary school teachers´ views on character education. Initial qualitative insights from a mixed methods study. Presentation with Evelyn Kropfreiter at the 11th Annual Conference of the Jubilee Centre for Character and Virtues, Oriel College, Oxford.

 

Presentations Given in 2022

Vienna (AUT), 23.11.2022: Wie Londoner Schulen der Turn-Around gelang. Empirische Einsichten zu Schulqualitätsentwicklung in Schulen in schwierigen Lagen im Rahmen des London Effects. Festvortrag im Rahmen der Verleihung des Begabungssiegel an Schulen durch die Bildungsdirektion Wien.

Zeilern (AUT), 11.11.2022: Pädagogisches Leadership und Unterrichtsentwicklung. Wie Londons Schulen in schwierigen Lagen umgedreht und Lernergebnisse drastisch verbessert wurden. Presentation in the higher education course for school development consultancy at KPH Wien/Krems.

Krems (AUT), 7.11.2022: Wie Londoner Schulen den Turnaround geschafft haben! Presentation at the event "Begegnungen und Gespräche der Arbeiterkammer “Faire Chancen für alle Schulen! Wie kann das gelingen?”

Horn (AUT), 11.10.2022: Schulqualität und Persönlichkeitsbildung. Workshop for leaders of Catholic private schools of the Archdiocese of Vienna.

Graz (AUT), 20.09.2022: Growth Mindset und Schulentwicklung – wachstumsorientierte Denkweisen in effektiven Schulen mit großen Herausforderungen in England. Presentation with Maria Tulis-Oswald at the conference of the Austrian Society for Research and Development in Education (ÖFEB).

Vienna (AUT), 2.9.2022: Persönlichkeitsbildung und Schulentwicklung. Internal teacher training at a Vienna school.

Krems (AUT), 25.-26.8.2022: „Leader in Me! Stärke dich selbst und dann die anderen!“ Persönlichkeitsbildung und Schulkultur. Two-day seminar with Marcel Koning for school leaders and teachers.

San Diego (USA), April 2022: ‘Outstanding teachers are made, not born’: Views from highly effective schools in England. Presentation with Maria Tulis-Oswald and Christina Hasenhüttel at the conference of the American Educational Research Association 2022.

Krems (AUT), 31.3.2022: "The Leader in Me" als prinzipien- und wertorierentiertes Schulqualitätsmodell. Internal teacher training.

Frankfurt (GER), 30.3.2022: Leader in Me - Evidenzbasierte Schulqualitätsentwicklung durch Persönlichkeitsbildung. Training for teachers and leaders in Germany (webinar).

Vienna (AUT), 20.04.2022: Schulqualität, Leadership und Führungskultur zur Verbesserung von Lernergebnissen. Wie und was wir von internationalen Leuchtturminitiativen für die österreichische Schulpraxis lernen können. Inaugural lecture for the professorship "School Development, Leadership & Leadership Culture" at the Kirchliche Pädagogische Hochschule Wien/Krems.

Vienna (AUT), 5.4.2022: Schulentwicklung in Schulen mit großen Herausforderungen in England. Kontinuierliche Verbesserung durch evidenzbasierte Unterrichtsentwicklung und (kollegiale) Hospitationen. Presentation at the annual research day of the PH-Verbund Nord-Ost.

Vienna (AUT), 17.2.2022: Leadership für Chancengleichheit und School Turn Around. Empirische Perspektiven zur Entwicklung von Schulen im Rahmen des London Effects. Presentation at the research college at the Kirchliche Pädagogische Hochschule Wien/Krems.

 

Presentations Given in 2021

Salzburg (AUT), 2.12.2021: School Turn-Around und Schulqualitätsentwicklung in "Brennpunktschulen" in England. Erfahrungen mit einem multiphasigen Mixed-Methods Design im FWF Projekt "School Quality and Teacher Education". Presentation at the research colloquium of the Department of Psychology at the University of Salzburg.

Vienna (AUT), 24.11.2021: Triangulation qualitativer und quantitativer Daten bei der Erforschung von effektivem Schulleadership und Schulqualitätsentwicklung. Presentation at the research workshop at the Kirchliche Pädagogische Hochschule Wien/Krems.

Innsbruck (AUT), 25.9.2021: Lernaufgaben und historische und politische Kompetenzorientierung in der Schulpraxis. Empirische Einsichten aus Interviews mit Lehrenden in Österreich. Presentation at the conference Geschichtsdidaktik Österreich.

Geneva (CH), 7.9.2021: "Why do you think your school is effective?” School leaders’ strategies for improving quality in highly effective schools in disadvantaged contexts. Presentation with Dominik Harnisch at the European Educational Research Association (ECER) Conference 2021.

Geneva (CH), 7.9.2021: „Cross the Border – Close the Gap“. Using interviews with headteachers from highly effective schools to reason about school improvement in initial teacher education. Presentation with Ulrike Greiner and Christian Wiesner at the European Educational Research Association (ECER) Conference 2021.

Amsterdam (NL), 2.9.2021: Publishing in the History Education Research Journal. Workshop at the international conference of the History Educators International Research Network (HEIRNET).

Amsterdam (NL), 2.9.2021: Histourism - using Artificial and Mixed Reality to teach local history in Austria. An empirical study. Presentation with Marilena Tumler at the international conference of the History Educators International Research Network (HEIRNET).

Amsterdam (NL), 2.9.2021: Hiding escaped concentration camp inmates in the attic – Anna Hackl’s eyewitness testimony and its impact on history education in the area of Mauthausen, Austria. Presentation with Laura Voglhofer at the international conference of the History Educators International Research Network (HEIRNET).

Göttweig (AUT), 26.08.2021: Schulleadership und Schulqualitätsentwicklung – internationale Leuchtturmprojekte und was wir von ihnen lernen können. Presentation at the EULEAD Summerschool in Göttweig (Leadership training for principals).

Göteborg (SWE), 25.8.2021: Adaptive orientations towards failure and growth mindset in effective schools in difficult contexts. Presentation with Maria Tulis-Oswald and Dominik Harnisch at the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Conference 2021 (accepted presentation).

Orlando (USA), 8.4.2021: „We want your child to go to university“: Raising aspirations in difficult circumstances in London. Presentation with Dominik Harnisch, Katharine Burn, Ulrike Greiner, and Pam Sammons at the American Educational Research Association (AERA) Conference 2021 (online).

Linz (AUT), 25.02.2021: LehrerInnenprofessionalisierung in Turn-Around-Schulen in England. Prozesse der Wissenstransformation in die österreichische LehrerInnenausbildung. Presentation with Ulrike Greiner at the conference of the Austrian Society for Research and Development in Education (ÖFEB).

 

Presentations Given in 2020

Vienna (AUT), 2.12.2020: The future of Universities in Austria. Participation in a panel discussion organized by the Polish Academy of Sciences as part of the "Polish-Austrian-Italian Trialogue" (other panel participants included Heinz W. Engl, Rector of the University of Vienna, and Luciano Saso, Vice-Rector of the University La Sapienza Rome).

World Education Leadership Symposium Online Conference (Online), 03.09.2020: Fostering processes of knowledge transformation: What teacher students can learn from headteachers’ reasoning about the use of research in school. Presentation with Ulrike Greiner and Christian Wiesner.

San Francisco (USA), 17.04.2020: School improvement through research-engagement in different contexts. International symposium approved for the conference of the American Educational Research Association 2020 (approved after peer review, conference canceled, online).

San Francisco (USA), 17.04.2020: Learning in initial teacher education from school leaders: Processes of knowledge transformation. Presentation with Ulrike Greiner and Christian Wiesner at the conference of the American Educational Research Association 2020 (approved after peer review, conference canceled, online).

San Francisco (USA), April 2020: Research-based school improvement: How highly effective and improving schools in England apply research. Presentation with Katharine Burn and Pam Sammons at the conference of the American Educational Research Association 2020 (approved after peer review, conference canceled, online).

 

Presentations Given in 2019

Linz (AUT), 10.12.2019: Umgang mit Geschichtsmythen und Fake News im Geschichts- und Politikunterricht. Presentation at the Pädagogische Hochschule Oberösterreich.

Vorau (AUT), 18.11.2019: Einsichten aus dem Forschungsprojekt „School Quality and Teacher Education“: Wie Schulleiter/innen im Rahmen des „London Effekts“ ihre Brennpunktschulen umdrehten. Presentation before school leaders of Catholic private schools of Styria at the Vorauer Gespräche.

Vorau (AUT), 18.11.2019: „Schulqualität entwickeln“ – was wirkt wirklich und was am besten. Presentation before school leaders of Catholic private schools of Styria at the Vorauer Gespräche.

Vorau (AUT), 18.11.2019: „Partnerschaft für besseres Lernen“: Empirische Einsichten zu wirksamer Elternarbeit in Schulen. Presentation before school leaders of Catholic private schools of Styria at the Vorauer Gespräche.

Salzburg (AUT), 25.10.2019: Politisches und historisches Lernen in Zeiten von Fake News, Social Bots und Filterblasen. Habilitation colloquium at the University of Salzburg.

Graz (AUT), 07.10.2019: Geschichtsunterricht in Österreich. Empirische Befunde und einige Zukunftsperspektiven für die Ausbildung von Geschichtslehrpersonen. Presentation at a hearing at the University of Graz.

Vienna (AUT), 02.09.2019: How the paradigm shift to historical thinking in the Austrian curriculum of 2008 affected the beliefs of history teachers. Results from the CAOHT/EBAHT project. Presentation at the international conference of the History Educators International Research Network (HEIRNET).

Aachen (DEU), 14.08.2019: Implementing the paradigm shift to historical thinking in Austria. The crucial role of textbooks. Presentation at the 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).

Freiburg (DEU), 22.07.2019: Amerika als „Occidentalem Bohemiam“? Wie der Nürnberger Kartograph Martin Behaim in der Geschichtsschreibung Karriere machte und was das mit Afrika zu tun hat. Presentation at a hearing at the Pädagogische Hochschule Freiburg.

Freiburg (DEU), 22.07.2019: Kritisch-historisches Denken im Geschichtsunterricht mit Quellen und Darstellungen zur Neuzeit. Presentation at the Pädagogische Hochschule Freiburg.

Salzburg (AUT), 26.03.2019: How school leaders and teachers in improving and effective English schools describe their practice of developing school quality. First qualitative findings of the SQTE project. Presentation at the conference: International Perspectives on School Quality and Teacher Education at the School of Education Salzburg.

 

Presentations Given in 2018

Oxford (UK), 08.10.2018: The Epistemic Beliefs and Practice of Austrian History Teachers after the Paradigm Shift towards Historical Thinking. Poster presentation at the Department of Education, University of Oxford.

Oxford (UK), 08.10.2018: School Quality and Teacher Education (SQTE): An empirical study in England to inform quality development in schools in Austria. Poster presentation at the Department of Education, University of Oxford.

Waren (DEU), 19.10.2018: „Der flache Planet“ – Raumvorstellungen vom Mittelalter bis heute. Presentation at the teacher training conference: Alternative facts, Fake News, Conspiracy Theories – Dealing with Myths in and from History of the European Academy Mecklenburg-Vorpommern.

Corfu (GRC), 31.08.2018: Recent developments in International History Education Research. Mixed Methods Studies on History Learning and Teaching. Presentation at the international conference of the History Educators International Research Network (HEIRNET).

Salzburg (AUT), 22.06.2018: Die Nutzung des Geschichtsschulbuches und fachspezifische Kompetenzorientierung. Qualitativ und quantitativ empirische Einsichten zu Geschichtsunterricht in der Praxis und Epistemological Beliefs von Geschichtslehrpersonen. Presentation at the conference: Das Geschichtsschulbuch: Lernen – Lehren – Forschen.

Graz (AUT), 08.06.2018: Geschichtslehrpersonen – Geschichtsunterricht – Historisches Denken – Mediennutzung. Empirische Ergebnisse aus qualitativen Interviews und teilnehmenden Beobachtungen in Österreich. Presentation at the Summerschool of the Habilitation Forum for Subject Didactics and Teaching Research at the University of Graz.

 

Presentations Given in 2017

Eichstätt (DEU), 16.11.2017: Keynote with Christoph Kühberger: Mit Geschichtsschulbüchern historisch Denken lernen – Erkenntnisse aus dem CAOHT-Projekt. Keynote at the conference “Kompetent machen für ein Leben in, mit und durch Geschichte.”

Innsbruck (AUT), 13.11.2017: „Auf den Lehrer kommt es an“ oder warum wir in der Fachdidaktik wieder stärker auf Lehrkräfte hören sollten. Empirische Ergebnisse eines geschichtsdidaktischen Forschungsprojektes zu Kompetenzorientierung. Presentation as part of Didaktik am Montagabend at the University of Innsbruck.

Berlin (DEU), 29.9.2017: Die Verwendung traditioneller und digitaler Medien im Geschichtsunterricht. Empirische Befunde. Presentation with Christoph Kühberger at the biennial conference of the Konferenz für Geschichtsdidaktik Deutschland (KGD).

Lisbon (PRT), 27.09.2017: Scientific thinking and the use of textbooks in the history classroom. Evidence from an empirical study about teacher´s use of media in history lessons in Austria. Presentation at the conference of the International Association for Research on Textbooks and Educational Media (IARTEM).

Klagenfurt (AUT), 23.09.2017: Empirische Befunde zur Mediennutzung durch Geschichtslehrpersonen. Presentation at the annual meeting of the Society for History Didactics Austria.

Basel (CH), 08.09.2017: „Man verdreht schon ein bisschen die Augen, wenn man es hört“ – Einstellungen von Geschichtslehrer/innen zu Kompetenzorientierung oder worunter das historische Denken leidet. Presentation at the biennial conference Geschichtsdidaktik empirisch, GDE 2017.

Dublin (IRL), 30.08.2017: Digital natives? Evidence from a Mixed Methods study about teacher´s use of media in history lessons. A view from Austria. Presentation at the international conference of the History Educators International Research Network (HEIRNET).

Salzburg (AUT), 11.05.2017: Researching history education and historical thinking. The role of qualitative data in a Methodological Triangulation design. Presentation at the international conference Triangulation in History Education Research at the Pädagogische Hochschule Salzburg.

 

Presentations Given Before 2017

Graz (AUT), 08.11.2016: Drittmittelanträge für Forschungsprojekte im Bereich der Fachdidaktik beim FWF durchbringen. Dos and Dont´s. Presentation as part of a workshop of the Habilitation Forum for Subject Didactics and Teaching Research at the University of Graz.

Salzburg (AUT), 23.09.2016: Teilnehmende Beobachtung und qualitative Experteninterviews zur Erhebung von Schulbuchnutzung in Österreich. Einblicke in ein geschichtsdidaktisches FWF-Forschungsprojekt. Presentation at the annual meeting of the Society for History Didactics Austria.

Murcia (ESP), 07.09.2016: The development of historical thinking skills by using educational media. A qualitative and quantitative empirical study about history education in Austrian classrooms. Presentation at the international conference of the History Educators International Research Network (HEIRNET).

Braunschweig (DEU), 12.2.2016: Lernende selbstständig denken lassen: Normative Triftigkeit bei der Behandlung von religiösen Konflikten im Geschichtsunterricht. Presentation at the conference Reformation in der Geschichtskultur at the Georg-Eckert-Institut für Internationale Schulbuchforschung.

Braunschweig (DEU), 12.2.2016: Reformation und Schulbuchforschung. Einführungsvortrag im Rahmen der Tagung Reformation in der Geschichtskultur im Georg-Eckert-Institut für Internationale Schulbuchforschung.

Vienna (AUT), 11.11.2015: Das Masternarrativ von der „wissenschaftlichen Revolution“ im Geschichtsunterricht und in der Geschichtskultur. Ästhetische und politische Dimensionen. Presentation as part of Geschichte am Mittwoch at the University of Vienna.

Ichenhausen (DEU), 10.10.2015: Qualitätskriterien einer domänenspezifischen Kompetenzorientierung in österreichischen Geschichtsschulbüchern: Wissenschaft – Politik – Praxis. Presentation at the annual meeting of the International Society for Historical and Systematic Textbook and Educational Media Research (Germany).

London (UK), 08.09.2015: Aesthetic and Political Construction of Meaning in Historical Culture. International conference of the History Educators International Research Network (HEIRNET) at the University of London.

St. Gallen (CH), 30.6.2015: Prozess-, Struktur- und Ergebnisqualität in der Herstellung von Geschichtsschulbüchern in Österreich. Presentation at the congress “Qualität und Bildungsdiskurs” at the Pädagogische Hochschule St. Gallen.

Lucerne (CH), 09.05.2015: Spanische Übermenschen, passive Indigene? De-Konstruktion ausgewählter Geschichtsmythen in Schulbüchern über eine das Völkerrecht begründende Zeit. Workshop at the 10th International Human Rights Forum.

Graz (AUT), 15.01.2015: Mit der geschichtskulturellen Funktion von Meistererzählungen im Geschichtsunterricht De-Konstruktionskompetenz anbahnen. Presentation at the Fach Didaktik Zentrum Geisteswissenschaften at the University of Graz.

Braunschweig (DEU), 05.12.2014: Geschichtsmythos versus empirische Triftigkeit. Eine Definition aus geschichtsdidaktischer Sicht. Presentation at the conference Geschichtsmythen in Europa at the Georg-Eckert-Institut für Internationale Schulbuchforschung.

Braunschweig (DEU), 06.12.2014: Behaims Globus als Inspiration für Kolumbus. Ein germanophiler Mythos in Schulbüchern aus vier Jahrhunderten. Presentation at the conference Geschichtsmythen in Europa at the Georg-Eckert-Institut für Internationale Schulbuchforschung.

Vienna (AUT), 13.06.2014: Geschichtsmythen über Hispanoamerika in aktuellen deutschen und österreichischen Geschichtsschulbüchern. Ein empirischer Befund. Presentation at the conference Empirische Schulgeschichtsbuchforschung in Österreich at the Pädagogische Hochschule Wien.

Graz (AUT), 26.05.2014: The Representation of the Discovery and the Conquest in actual History Textbooks as Heroic Saga and Chivalric Novel. Presentation of the published dissertation at the Institute of History at the University of Graz as part of a symposium.

Braunschweig (DEU), 27.11.2013: Geschichtsmythen über Spanischamerika in deutschen und österreichischen Geschichtsbüchern. Presentation of the published dissertation together with Prof. Horst Pietschmann and Prof. Barbara Potthast at the Georg-Eckert-Institut für Internationale Schulbuchforschung.

Vienna (AUT), 07.03.2012: Geschichtsmythen in Schulbüchern. Fiktive Erzählungen über Entdeckung, Eroberung und Kolonisierung Spanischamerikas in aktuellen deutschen und österreichischen Schulbüchern. Fach Didaktik am Donnerstag at the University of Vienna.

Graz (AUT), March 2009: Spanien, Hispanoamerika und die Schwarze Legende. Congress of the Ludwig-Boltzmann-Institute for Research on the Consequences of War at the University of Graz.